Recenze: Skutečný příběh Cílka a Lídy

Velké putování Vlase a Brady patřilo a stále patří mezi nejoriginálnější komiksy, co u nás kdy vyšly. To je dáno nejen poeticko-tolkienovským stylem vyprávění, ale především výtvarnou stránkou danou nevšedním talentem Františka Skály.

cilek

O tom, že příběh nezanikl na úbytě, svědčí nejenom letos vyšlé třetí vydání, ale i práce na nerealizovaném animovaném filmu, jehož neexistenci vykompenzovala aspoň divadelní adaptace v Minoru opět z letoška.

Nicméně ještě nějaký ten rok nazpět to vypadalo, že se po oblíbených postavách slehla zem, ale pak začaly prosakovat informace o tom, že by se měl Skála ke svým oblíbeným postavám vrátit, a to ve formě fotokomiksu. Nakonec se tak bohužel/bohudík nestalo, přesto komiks vznikl, ovšem s novými postavami Cílkem a Lídou.

Ti si ale nejdříve odbyli svou premiéru v malé útlé knížečce od nakladatelství Meander Jak Cílek Lídu našel, která je krátkou novelou s bohatým fotografickým doprovodem. V ní se čtenář dozví, jak se vlastně tyto dvě postavičky seznámily a ve Skutečném příběhu Cílka a Lídy vás pak autor postaví před hotovou věc, takže neznalý čtenář si musí okolnosti buď domyslet nebo se poohlédnout po prequelu.
Pokud bychom na celou knížku nahlíželi jako na komiks, zjistili bychom, že se Skála od Vlase a Brady prakticky nevyvinul, opakují se drobné chyby se špatným “bublinosledem”, příběh je ač naivně milý přec poněkud jednoduchý a konec poněkud zmatený (osobně se domnívám, že nešlo o autorský záměr).
Nicméně nebyl by to František Skála, abych knihu po přečtení nezařadil do škatulky geniální, a to hned z několika důvodů.

Zaprvé je to Skálův výtvarný projev, ve kterém spojuje přírodní prvky s předměty, které již neměly ve všedním světě uplatnění, a kterým vdechl autor nový život. Díky tomu vedle sebe můžou žít “obyčejný” slimák, postavy sestavené čistě z přírodnin a vedle nich si to bude mašírovat loutka s báglem z obalu od Nokie, která ke všemu bydlí v chajdě “made by Tesla”.

Z toho vyplývá, že se Skála umí dívat kolem sebe a vidí dál než na hranici fyzické reality. Jen tak dokáže věci nejen bezkonfliktně spojovat, ale i zasazovat do správného prostředí. To je pro atmosféru celého příběhu naprosto klíčové.

Snad je to dáno i zvolenou fotografickou technikou, ale nenapadá mě žádný jiný komiks, pro který by bylo zachycení genia loci každého místa tak bezpodmínečné. Však také celé focení klasickou analogovou metodou zabralo Skálovi celý rok a u některých záběrů čekal i několik dní na ten správný okamžik.

Děj knihy se točí kolem Cílkova putování za Lídou, kterou unesl zlomocný Rulík, a nese se v duchu Vlase a Brady. Čtenář si tak užívá drobná dobrodružství a hlavně setkávání se s novými přáteli, kteří dokáží v nouzi pomoci. Celkově mám z knihy dojem, jako by měla být nahrávkou nějaké skladby, kterou dokáže jen Skála zahrát na struny ukryté hluboko v podvědomí každého z nás a vyvolat tak pocit něčeho krásného, blízkého a známého.

Kniha vychází v krásném provedení v plátěné vazbě s ražbou, a to nejen v jazyce českém, ale i anglickém pod názvem Cecil’s Quest, obojího po třech tisících kusech. Jaký bude mít úspěch anglické vydání, těžko odhadovat, ale Skála je IMHO autor světového formátu a s trochou štěstí se může s Cecilem chytnout. Pro našince může být lehce omezující faktorem cena, šplhající se takřka k šesti stokorunám, nicméně tahle kniha za ty peníze stojí.

Není od věci srovnat Skutečný příběh Cílka a Lídy s dalšími letošními tuzemskými projekty, konkrétně Volemanem Jiřího Gruse a Annou co chce skočit Lucie Lomové. Každá z těchto publikací exceluje v jiné rovinně. Zatímco Lucie Lomová dokazuje, že český autor(ka) dokáže hravě a po řemeslné stránce precizně vytvořit album s přívlastkem “evropské”, tak Jiří Grus vytvořil nový mezník komiksu českého s naprosto originálním pojetím a výrazem. No a František Skála vyniká výtvarným podáním, kdy správně seskládaná řada atmosférických fotografií může vytvořit příběh s nevšední příchutí.

Drobnou perličkou je, že knižní Cílek není jediným Cílkem, se kterým si Skála rozumí. Tím druhým je známý geolog Václav Cílek. Tito dva se stali průvodci dokumentu Ljuby Václavové Putování starými cestami o vzniku, proměnách i zániku cest, na kterých byste se mohli klidně potkat Vlasem a Bradou nebo aspoň tučňákem Michalem.

Skutečný příběh Cílka a Lídy
Arbor vitae (2007)
112 stran, 21×26 cm, 580 Kč