Batmanův Exit ze scény je dostatečně teatrální

Nejvýdělečnější spisovatelka současnosti E. L. Jamesová začínala u fanfikce ze světa Stmívání. Kdoví, kam to tedy dotáhne Ondřej Čížek, když místo nagelovaného upíra rovnou uchopil netopýra z Gothamu. Jeho projekt Batman: Exit přistál na neoraném poli, jelikož psaní fanfikcí s komiksovými hrdiny není zrovna běžnou kratochvílí tuzemských nadšenců.

Sedmistránková povídka v uvozovkách, jak Čížek Exit nazývá, kombinuje prozaické části se scénářem, který může být filmový, komiksový nebo divadelní. Autor je ostatně součástí divadelního spolku DUO podprůměrných (které má tři členy). Ve svém sólovém počinu zachytil neonový Gotham na pokraji rozkladu a Batmana na sklonku kariéry.

Záměrně přitom staví na kontrastu nedořečenosti, která umožňuje rozlišné interpretace, a zcela konkrétních detailů, jako je například obraz Batmana, jemuž při seskoku vhání ledový vítr slzy do očí. V eklektickém mixu lze zaslechnout ozvěny Millerova Návratu temného rytíře, Popeovy dystopické vize Batman Year 100 nebo scénáře, kterým se měl kdysi řídit film Batman vs. Superman. A který Ondřej moc dobře zná, protože ho rozebíral i coby přispěvatel Komiksária. Jeho specializací je samozřejmě temný rytíř.

„Batman je pro mě nesmrtelný popkulturní fenomén. Magický je už jeho zrod, když ho mladý Bob Kane eklekticky poskládal z Sherlocka Holmese, Zorra a Da Vinciho létajícího stroje. Je to pro mě i Jekyll a Hyde komiksového světa,“ vysvětluje Čížek, který Batmanovi vložil do hlavy druhý hlas. Může to být Bruce Wayne, který definitivně ztratil kontrolu nad netopýrem…

Zmačkaný Gotham

„Největší inspirací pro Exit bylo moje rozhodnutí začít psát diplomku o vizuálních proměnách filmového Gothamu, což mě konečně přivedlo ke zvýšenýmu zájmu o architekturu obecně,“ říká Čížek. A aby té multimediálnosti nebylo málo, Exit má i svůj soundtrack. „Fakt, že ke čtení doporučuju první desku Editors, bude rozhodně řada lidí brát jako efektní pózu beze smyslu, pravda je ale taková, že jsem u psaní neposlouchal nic jinýho. A minimálně úvodní song In This Light And On This Evening má podle mě v sobě přesně tu těžce melancholickou atmosféru, jakou oplývá Gotham. Přestože je celá píseň o Londýně.“

Exit zaujme už na první pohled grafickým zpracováním od Radima Měsíce. Vizuál si hraje s Batmanovým symbolem a iluzí zmačkaného papíru. „Text posunul zas do jiný dimenze, dodal mu úplně nový rozměr, což byl záměr. A za to mu patří velký dík a porce zásluhy.“

Čížek vypustil Exit na internet samozřejmě zdarma, lidé si ho můžou přečíst přes web issuu.com nebo ve formě PDF. „Od začátku to bylo zamýšlené jako taková malá domů, radost od sebe pro sebe. Že se to dostává k dalším a dalším lidem, je pro mě bonus. A veškerá zpětná vazba (ať už pozitivní, nebo negativní) je osvěžující. Ale jelikož to funguje a zajímá to i jiný lidi než jen mě, mám v plánu napsat ještě jednu věc. Netuším, kdy a jak si na ni najdu čas, ale jisté je, že v ní bude figurovat zase Batman a jeho rajón. Tentokrát se ale přesune do období 2. světové války.“

3 komentáře u „Batmanův Exit ze scény je dostatečně teatrální“

  1. Pecka. Fakt hodně slušnej Batman. Malounko si nejsem jistej tím ustřelením ruky. Jako jestli by to Batman udělal, ale jinak…Temný křížák jak má být…

  2. Já jen… nejsem žáden fanboy, ale E. L. James napsala Upíří deníky dřív, než Meyer napsala Stmívání ;)

  3. eee, rád bych předchozí komentář smazal a vymluvil se na „brain fart“ :)

Komentáře nejsou povoleny.