Recenze: Anna chce skočit

Lucii Lomovou svého času všichni znali ze Čtyřlístku skrze dobrodružství Anče a Pepíka (nyní již kompletně sesbíraná ve třech knihách), ale nikoho by nenapadlo co se stane dál. S pomocí neuvěřitelného sledu událostí – blíže popsaného v tomto rozhovoru z konce minulého roku – se najednou objevilo ve Francii komiksové album Anna en Cavale podepsané jménem Lucie Lomova a vydané v nakladatelství Éditions de l’An 2 Thierryho Groensteena, známého teoretika komiksu. Teprve poté se autorka vydala hledat českého nakladatele ochotného vydat knihu i u nás a stal se jím Meander, který stojí i za posledními dvěma svazky Anči a Pepíka.

Co na albu nejdříve zaujme, je velká profesionalita, která z něj čiší. Lomová sice není neznámou autorkou, ale doposud se profilovala poněkud jinak a v dětských příbězích. Ke cti jí slouží, že rozumí komiksovému jazyku a při odvážném střídání výtvarných technik předvádí, že má i jistou ruku. Na celém albu je vůbec znatelná řemeslná zručnost a pečlivost, neboť vše do sebe zapadá a funguje jako dobře promazaný stroj. To je věc na místní poměry vcelku nevídaná.

Příběh samotný je jednou velkou eskapádou nejrůznějších příhod, které by se daly označit za přehnaně nepravděpodobné, ale pokud si uvědomíme, jak se Lomová k vydání tohoto alba dostala, nezbývá než dodat „jasně, proč ne“. Vše začíná poutavou scénou, ve kterém autorka využívá svůj ženský pohled a s lehkým humorem si hraje s „tradiční rolí“ své hrdinky Anny, která se začíná utápět v každodenních stereotypech. Z těch ji brzy vyvede náhodné setkání s Američanem Alanem a děj se vrhne kupředu s ruskou mafií v patách.

Postupně se začnou skládat dvě dějové linie z různých časových období, navíc prokládané linií třetí – snovou. Zběsilé tempo prakticky jedné velké honičky ze současnosti je prokládáno flashbacky do minulosti, ze kterých se Anna dozvídá tajemství o své rodině. Jednotlivé linie jsou vyvedeny v jiném výtvarném stylu a bez problémů zapadají do sebe. Problémem ovšem trochu je, z jakých ingrediencí se vyprávění skládá. Nelze se neubránit pocitu, že album bylo koncipováno pro frankofonní trh, s důrazem na některé aspekty naší kultury (Romové, ruská mafie, komunismus, Havel), které mohou cizinci přijít exotické, ovšem pro našince už je to tlačení na pilu.

Je to škoda, i přes svou určitou mělkost si příběh dokáže udržet některé silné momenty, kde Lomové nedělá problém pracovat s emocemi čtenáře. Nicméně i tak se jedná o nevšední počin a o start kariéry nadějné komiksové autorky. Myslím, že tohle album je velkým příslibem pro budoucnost českého komiksu.

Anna chce skočit
Meander
paperback 220×300, černobílý, 80 stran, 198 Kč