ROZHOVOR: Grafik Rodolfo Reyes vrací superhrdiny do doby art deco

GALERIE > Rodolforever, vlastním jménem Rodolfo Reyes, je sedmdvacetiletý Mexičan, grafický designér, který svůj obor vystudoval na Universidad del Valle de Mexico. Prvotřídní minimalistické plakáty začal tvořit už během studií čistě pro zábavu, silně ovlivněný stylem art deco, komiksy a filmem obecně. Je na nich vidět vliv například Saula Basse, jenž dělal charakteristické úvodní titulky pro snímky Alfreda Hitchcocka.

Co konkrétně tě tolik fascinuje na stylu art deco?

Když se podívám na jakékoliv grafické věci spojené s tímhle stylem, dostává mě stylizace jednotlivých obrázků, způsob, jakým je například lidské tělo osekané na jeho základní rysy a tvary. Všechno je více aerodynamické a zaoblené, art deco ve své podstatě ve zkratce dokonale vyobrazuje příznačný znak daného objektu nebo osobnosti.

Přijde mi, že u svých batmanovských plakátů jsi právě dokázal poměrně přesně vypíchnout typický rys daného dílu, ať už jde o styl, či příběh. Jak jsi k tomu přistupoval?

Šel jsem na to instinktivně, ty filmy znám dobře a většinu kompozic už jsem tak měl dopředu v hlavě. Když jsem je ale finišoval, hodně nápadů jsem čerpal také z pár svých knih, které se týkají právě art deca i německého expresionismu.

S art decem souvisí i nepřehlédnutelná architektura. Zapracováváš ji nějakým způsobem do své grafiky?

Miluju art deco v architektuře, samotné budovy jsou díky němu mnohem unikátnější, než je tomu u moderní architektury, kde vidíš jen samé sklo a ocel. Art deco dotváří stavbám jejich vlastní osobnost, přidává jim na síle a odvážnosti. Ve chvíli, kdy do grafiky začleňuji architekturu, snažím se ji zjednodušovat, jinak by totiž hrozilo, že si celou show ukradne sama pro sebe.

Čím tě tolik baví právě Batman?

Vždycky se mi líbilo, že jeho osobnost je mnohem temnější. Když se podíváš na všechny slavné superhrdiny, většina z nich je pestrobarevná a tak trochu jednorozměrná, zkrátka typičtí archetypální hodní hoši. Batman je mnohem komplikovanější, je posedlý vraždou svých rodičů, vlastně je to psychopat bojující proti psychopatům. Na druhou stranu, on sám nikdy nikoho zabít nechce, protože by se mohl pak velice snadno stát osobou, kterou tolik nenávidí – vrahem. Pak je tu ta klasická věc s tím, že postrádá jakékoliv superschopnosti, je to jen chlápek, který se naprosto sám neustále zdokonaluje fyzicky a intelektuálně. No zkrátka nádherný příklad toho, čeho všeho lze dosáhnout díky silné vůli.

Jsi velký filmový nadšenec, jaký je tvůj oblíbený filmový režisér?

Vybrat jen jednoho tvůrce, je vážně těžké, ale když už to má být, tak volím Guillerma del Tora. Hlavně proto, že je to také Mexičan (smích), ale také proto, že obdivuji jeho vizuální styl i způsob, jakým ve svých filmech užívá archetypy a symbolismus. Stejně tak je skvělé, nakolik dodává záporákům na jejich váženosti, což je dnes už poměrně ojedinělé.

Dá se kvalita designu plakátů pro současnou hollywoodskou produkci vůbec srovnávat s tím, co se tvořilo v minulosti?

Vynikající filmové plakáty dělali zavedení ilustrátoři nebo velmi dobří grafičtí designéři do 90. let, pak přišel nástup počítačů a všechno to šlo z kopce. Pamatuji si nádherně ilustrované plakáty od takových jmen jako Bob Peak, Drew Struzan, John Alvin a mnoho dalších. Samozřejmě ne všechny současné filmové plakáty jsou hrozné, stejně jako ne všechny staré jsou automaticky dobré. Upřímně – photoshop je sice výborná pomůcka, ale dříve byly jednotlivé kusy mnohem propracovanější a zkrátka více umělecké.

Reyesovu tvorbu můžete sledovat na Facebooku nebo deviantARTu.





















1 komentář u „ROZHOVOR: Grafik Rodolfo Reyes vrací superhrdiny do doby art deco“

  1. Naprosto uchvatne prace! Nelze jim nic vytknout jak po ideove strance, tak i provedeni je dokonale. Za me 5* z 5. :)

Komentáře nejsou povoleny.