Batman a Robin ukazují vchod do Morrisonova labyrintu

RECENZE > Je potěšující, že se nakladatelství BB/art chopilo širšího batmanovského dějového oblouku z pera glasgowského mága a psychedelika Granta Morrisona, s několika zajímavými zvraty, mezi které patří i smrt hlavního hrdiny (nic, co by se ve světě superhrdinů nedalo rozchodit).

Co ovšem na nakladatelském přístupu zamrzí je prozatímní vynechání příběhu The Black Glove (Černá rukavice), kresleného fenomenálním mistrem nevšední kompozice J. H. Williamsem III. BB/art se nejdříve s nepochopitelnými výmluvami zdráhal album vydat, nicméně kniha je již avizovaná na příští rok. Sice poněkud nechronologicky, ale buďme rádi, že vůbec. Pokud bych chtěl totiž českému čtenáři přiblížit Morrisonova Batmana, osobně bych volil právě mezi The Black Glove nebo dnes recenzovaným Batmanem a Robinem.

Ostatně pokud se podíváme na anketu serveru Comic Book Resources ze začátku srpna letošního roku, tak se na prvním místě umístil s jasným zastoupením čtvrtiny hlasů právě úvod série Batman & Robin. Na druhém místě skončil pro mě neuchopitelný a dosti hardcoreový Batman R.I.P. a na třetím místě The Black Glove. (Interpretaci Morrisonova Batmana jsme předložili tady.)

K Morrisonovu Batmanovi s Robinem bych rád rovnou napsal, že to je výborný vstupní bod k Batmanovi. Pokud byste si chtěli nějakého přečíst a nevíte kde začít, klidně sáhněte po téhle knize. A to prosím i přes to, že je v ní Batman mrtvý, Batmanovu roli převzal Robin a Robinovu Batman jr. alias Damián – mladík vychovaný Ligou asasínů. Chápu, že to zní dost šíleně, ale pokud vás nebudou zajímat do detailu okolnosti, proč se to všechno stalo, můžete si užít parádní jízdu komiksem. Morrison pro tuhle sérii zvolil rytmus třísešitových příběhů, takže vše dobře odsýpá a ještě vycházejí dva relativně uzavřené celky na jednu knihu.

Obzvláště první a čtenáři Comic Book Resources nejvíce ceněný příběh má skvělé tempo a výborného hlavního padoucha – profesora Pyga s poněkud zvláštním pohledem na krásu a cirkusovým ansámblem kolem sebe. Do toho všeho se ještě motají problémy ústřední dvojice, kde si spolu dva rozdílné charaktery hledají cestu k sobě. Zatímco ten první se trápí s tím, co mu nová role přináší, druhý se moc nechce spokojit s rolí podržtašky. Navíc má nový Robin svůj svéhlavý názor na příliš jemné a tudíž málo efektivní metody svého otce. Celé tohle jiskření je tím správným kořením celé série a umožňuje čtenáři jasně nahlédnout do světa pravidel, která si Batman nesmí dovolit překročit, aby sám nestanul na straně zločinu.

Přesně takovou situaci řeší hned druhý příběh Red Hoodova pomsta, kde se škorpící se dvojici objevuje konkurenční dvojka s jednoduchým heslem „nechť trest odpovídá zločinu“. O tom, že se v tomto příběhu objevuje ještě další Robin, bych asi psát neměl, abych vás neodradil, ale je to tak. Nicméně tenhle pod maskou Red Hooda přitáhne svými činy do Gothamu postavu pojídače obličejů Flaminga, se kterým si nakonec budou muset poradit až obě dvojice dohromady.

V první knize příběhů nového Batmana s Robinem se Morrisonovi podařilo výtečně ztvárnit chování všech postav a dobře zvolení protivníci dávají příběhům těžkou váhu. Zvláště profesor Pyg je postava nezapomenutelná a doufám, že nezapadne mezi plejádou dalších zlounů. Potěší i výtvarné ztvárnění, kde první příběh dostal Morrisonův častý souputník Frank Quitely (WE3, All-Star Superman Invisibles), jehož stylizace Gothamu a hlavně jeho obyvatel má šmrnc. Druhá půlka knihy ztvárněná Philipem Tanem je sice ukázkou dobře zvládnutého řemesla, ale nic víc. Za zmínku stojí i Morrisonovy instrukce ohledně barvenosti, které dodávají dějové lince vlastní stylizaci a hlavně se odlišují od předchozího Morrisonova „klasického“ Batmana. Ať už jste tedy Batmana znalí, nebo ne, berte všemi deseti.

Batman & Robin: Batman znovuzrozený
scénář: Grant Morrison
kresba: Frank Quitely, Philip Tan