Nadmíru neobyčejná dobrodružství Adély Blanc-Sec

Ať už si o poslední filmové tvorbě Luca Bessona můžeme myslet cokoliv, přece jen ten nápad zfilmovat slavnou sérii Tardiho komiksů umožnil vydat první tři díly Adély Blanc-Sec u nás. A ač by se zdálo, že komiks tvoří jen takový bonus k filmu, opak je pravdou. Film není jen nějakou adaptací, nýbrž poctou tomuto dílu. O jeho zdařilosti samozřejmě můžeme diskutovat, nicméně se mi zdá, že kdo nezná komiks, nemůže si film moc užít, natož ho (aspoň zčásti) docenit.

O čem to celé je? Představte si mix Tintina s Lipsem Tulianem v sukních. Nicméně Adéla nepatří mezi typ žen, které by na vás svůdně pomrkávaly a spíš dá přednost kouzelnému vlivu svého revolveru. Neznamená to ovšem, že by hlavní hrdinka ztrácela na šarmu, jen je trochu svérázná. Z Tintina si její příběhy berou notnou porci dobrodružství včetně dějových propletenců s velkým množstvím postav, a to ve velmi realistických kulisách. Nelze tu sice hovořit o takové preciznosti či o Hergého čisté lince, nicméně Tardi je velký znalec Francie před první světovou válkou, kdy se příběhy odehrávají, a dokáže své znalosti v komiksu mistrně využívat.

S Lipsem Tulianem zase komiksy pojí silná inspirace šestákovými příběhy, která je v Adéle hlavním středobodem toho, zda se vám budou Neobyčejná dobrodružství líbit či nikoliv. Je třeba zdůraznit, že Tardi se s tím nemazlí a schválně vytváří neuvěřitelné dějové kotrmelce, vztahové eskapády a vysokou nepravděpodobnost přetváří v jedinou jistotu. Celé je to ztřeštěná jízda, pod kterou nesmíte hledat pevný základ. Propracované reálie vytváří „jen“ řemeslně velmi zdařilý rám, nicméně obraz uprostřed je více cákancem od Pollocka než realistickou krajinkou s rozkvetlou loukou.

K ději se mi nechce moc rozepisovat, protože to již podrobně učinil kolega Zarkoff v recenzích psaných ještě pro komiks.cz. Konkrétně to jsou první tři alba Krásná Adéla a Zvíře, Démon z Eiffelovy věže a Šílený vědec. Připomenout také musím Tardiho profil, psaný již pro Komisárium.

Co dodat , já si Neobyčejná dobrodružství Adély Blanc-Sec užil v míře dostatečné. Když vydavateli odpustíme nevkusnou obálku, zbývá už jen místo pro pochvalu.

Neobyčejná dobrodružství Adély Blanc-Sec
autor: Jacques Tardi